jump to navigation

Memento mori Saturday 4 November 2006

Posted by mememe in Being alive, Tro & Liv.
trackback

Jag tror jag skrivit om det här nån annanstans nån gång tidigare, men nu kan jag förstås inte hitta den texten. Det handlar om halloween och allhelgonahelgen. Två helt separata ”högtider” som båda skulle vinna på att hållas separata.

Om man tänker bort känslorna av att halloween bara är ytterligare amerikans ”kulturimperialism” som omfamnats av handeln som ett marknadsföringstillfälle, så visst är det kul med höstmys kantat med skräckfilmer och bejakat mörker? Nog känns det importerat när man möter barn som går runt och trick-n-treatar, och visst känns de många plötsliga pumparecepten i varenda tidning något påtvingat. Orange överallt man ser… Halloween är en intressant högtid eftersom den som ingen annan högtid ”odlar” sig själv. Visst känns det importerat, men så är också vår sedvänja att tända ljus på gravarna; en sed som är drygt ett sekel gammal och som lär ha införts till Sverige av italienska arbetare på Gustavsbergs porslinsfabrik utanför Stockholm. Och lustigt, eller pinsamt, nog skulle nog en importerad Dia De Los Muertos kännas mindre importerad än halloween.

Men halloween är inte allhelgonahelg. Halloween firas den 31 oktober. Den ursprungliga Alla helgons dag är den 1 november. Men eftersom vi är så lutherskt arbetsamma så kan vu ju inte fira mitt i veckan… Den här närheten i kalendern har förstås gjort att halloween och allhelgonahelgen sammanblandats. Det tycker jag är synd. Vi kan gott behöva en helg fylld av spänning och kittlande skräck som piggar upp i höstmörkret, men vi behöver också en helg som allhelgonahelgen. Tid för för eftertanke och reflektion, tid att minnas och vara tacksam.

Är det nåt vi behöver är det fler stilla högtider. ”Tråkiga” högtider. Möjligheter till vila och eftertanke. Så många andra högtider är superladdade med förväntningar, krav och skulle-borde-måsten. Allhelgonahelgen borde därför få vara en sån stilla högtid, där det finns plats för en själv.

Idag är det Alla helgons dag och imorgon Alla själars dag. Idag handlar det om förebilder för liv och livshållning, medan alla själars dag är en minnesdag över dem som avlidit. Dagen handlar också om mig själv och om min egen död och hur jag förhåller mig till den. Därför handlar den också om mitt liv. (lånat från Svenskakyrkan.se)

Ärligt talat – helgon känns väl ändå ganska omodernt… Men ”helgon” kan ju också få vara just förebilder för liv och livshållning. Förebilder för mitt liv – mentorer, idoler, människor som ger mig energi och lust på vägen. Alla helgons dag kan ju då få vara just en dag för att på ett positivt sätt reflektera över ens eget liv. Hur ofta hinner man egentligen med det? Hur ofta tar man sig tid att göra det på ett konstruktivt sätt, istället för att gång på gång slå på sig själv med negativa uppgivna tankar…

Och efter Alla helgons dag följer Alla själars dag – en minnesdag över dem som avlidit. Allhelgonhelgen var i min barndom en helg då man åkte till kyrkogården och tände ljus på mormor och morfars grav. Fladdrande ljuslyktor överallt på kyrkogården. Lite mysigt, lite sorgligt – men ändå på avstånd, eftersom jag avr så liten när mina morföräldrar gick bort. Genom åren har stenarna att besöka blivit allt fler, och känslan av saknad har kommit allt närmare. Nu när min far gått bort står den känslan alldeles nära mig, med både kyla och värme. Inatt kommer kyrkogårdarna fyllas med flämtande fladdrande ljusflammor, precis som minnet av människor lyser upp inom oss – ibland uppflammande, ibland försiktigt flämtande på gränsen till utsläckning.

Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.

Memento mori. Först med död i livet, finns liv i livet. Först med en sista dag, kan idag levas som vore den den sista.

Vita brevis breviter in brevi finietur,
Mors venit velociter que neminem veretur,
Omnia mors perimit et nulli miseretur.
Ad mortem festinamus peccare desistamus.
Comments»

1. Aronson - Saturday 4 November 2006

Hear, hear!

2. Off topic: Memento Mori « bibl.se - Sunday 5 November 2006

[…] Läs hela inlägget på Jonaz’ blogg Mememe…  […]


Leave a Reply

