jump to navigation

Att välja glädje Tuesday 7 November 2006

Posted by mememe in Being alive, Citat, Livslust.
trackback

Mamma har mellanlandat hemma hos mig på väg hem till Italien. Jag satt och läste i Kay Pollaks bok Att välja glädje som hon hade med sig och mina ögon fastnade på ett citat som jag ville minnas. Ja egentligen var det flera, men ett ryckte tag i mig. Just som jag var på väg att skriva ner citatet så visade det sig att min snälla mamma hade ett exemplar av boken åt mig! Tack snälla mamma! 🙂

Allt kan man ta ifrån människan.
Utom en sak – den yttersta friheten
att välja förhållningssätt
till det som livet för med sig.

Ur ”Livet måste ha mening” av Viktor Frankl,
som överlevde Auschwitz. [wikipedia]

(När jag skulle söka fram Pollaks bok på Adlibris skrev jag av bara farten “att välja livet” i sökfältet. Det var kanske inte så långt från sanningen…)

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

