jump to navigation

Free at last Saturday 11 November 2006

Posted by mememe in Being alive.
trackback

Gipsat underbenI torsdags var det stora G-dagen! Gipsdagen – dagen då jag efter 6 veckors kånkande på en gipsklump runt benet skulle bli befriad! Sjuksyster i receptionen kändes igen mig, vå har blivit så här || nära nu. Även om vår bekantskap började med att hon sa “Ja du är ju ingen ungdom längre!” och jag tänte “Ragata!”.

Gipstanterna stoppade sågtråd i kanalerna som är ingutna i gipet, och drog. Och drog och drog och sågade och sågade och vips – likt ett kinder egg lossnade halvorna från varandra och blottade ett magert, illaluktande underben.

Det var härligt!

Baksidan av benet, där operationssåret är tyckte jag såg likadant ut som för tre veckor sen då jag var inne på omgipsning. Syns fortfarande ganska väl att det har karvats och se fortfarande lite småäckligt ut. “Har du bara en krycka med dig?” frågade en av gipstanterna, inte utan förebråelse. Vad skulle jag med två kryckor till tänkte jag, jag skulle ju dansa ut härifrån… “Jaja, vi får sätta dig i en stol.”

Så med hastigt avtvättat ben fick jag åka rullstol till korridoren utanför läkarens rum och vänta tillsammans med alla andra olyckssystrar och bröder på ortpedmottagningen. Väl inne hos Dr Andersson (intressant hur sjuksyrror alltid heter förnamn; Syster Karin, medan läkarna minsann har efternamn…) sa hon att “det här ser ju bra ut” och klämde på fot och operationssår. “Upp och hoppa”…

Likt en nyfödd kalv prövade jag mina nya ben. Aj oj det känns. Och det var ju inte så konstigt, i sex veckor har hälsena och fotled varit fixerade inne i sin kokong. Det kändes som som både skinnet på baksidan av vaden och hälsenan var alldeles för korta. Och de är de ju också – det är NU det börjar. Rehabiliteringen.

Fick remiss till sjukgymnast och ett Lycka till. Haltade iväg med ett leende på läpparna och sa ett glädjefyllt farväl till Nurse Ratched i receptionen. She will be missed. NOT! 😉

G-dagen firar vi genom att spela Free At Last med Anthony and the Johnsons

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

