jump to navigation

Falling apart Thursday 23 November 2006

Posted by mememe in Digital life.
trackback

Mac-adapterDet är inte bara jag som går sönder stup i kvarten. Nu har mina prylar börjat göra det också…

Jag packade ihop datorn och strömadaptern i ryggsäcken och tog mina kryckor och stapplade ner för gatan till Café Sofo. Har ju blivit förärad en veckas prova-på access hos beenet så det funkar kalas att surfa där. När jag ser att batteriet börjar laddas ur plockar jag fram strömadaptern ur väskan – bara för att upptäcka att en av de två piggarna i själva kontakten pekar snett. Hur hände det?

Nu är det här inte det första adaptern jag “slitit” ut, jag byter adaptrar som andra byter kalsonger känns det som ibland. Kollar vad en ny adapter kostar på Macoteket, ifall det inte går att bryta stiftet rätt igen. En ny adapter kostar 745:-. Suck.

Ringer brorsan i London för rådgivning. Han kommer med den smarta idén att köpa en iPod-adapter. (Eller hans råd var egentligen att köpa en iPod och få med adaptern, men nu var ju målet att spara lite pengar…) Apples strömadapters består nämligen av en adapterdel med själva elektroniken, och en kontaktdel med själva stickkontakten för strömuttaget i väggen. För att enkelt kunna anpassa adaptern för olika uttagsstandarder i olika länder.

Smart. En ipod-adapter, med en eftertraktade stickkontaktdelen, kostar nämligen under 300 kronor.

Så lite senare på kvällen ska jag demonstrera för min kompis Åke vilken smart lösning vi har kommit på. Plockar upp adaptern ur väskan och ska dra loss kontakdelen för att visa hus adaptern är sammansatt. Plong. Nåt faller ner på golvet. Efter lite letande på golvet hittar jag en plastplopp som ser ut att komma från adaptern. Mycket riktigt – det är ploppen som sitter på adapterdelen och som håller fast stickkontaktdelen.

Sådärja. Nu är adaptern obrukbar! Men det var ju lite tur att det hände nu och inte efter att jag köpt en ipod-adapter för att slakta. Så nu får det bli en ful, men billig, MacAlly-adapter istället.

Undrar just vad som ska braka ihop härnäst. Pass on the duck tape! 😉

Comments»

1. Kim M - Friday 24 November 2006

Adaptrar (heter det så?) är jobbiga. Jag har en som böjer sig ibland (fastän den ligger helt orörd) och nästa gång jag kollar är den rak och fin igen. Konstigt. Ingenting kan man lita på.

2. mememe - Friday 24 November 2006

Jaså Kim, kallar du din för “adapter”…? 😉

Till slut blev det budgetvarianten, en Macally-adapter som inte alls är lika snygg som Apples egen. Men på sätt och vis är den smidigare, eftersom stickkontakten inte sitter direkt på adaptern – så man slipper klump vid uttaget.

Men till min stora besvikelse så lyser ju inte kontakten man sätter in i själva powerbooken i olika färger beroende på laddningsstatus längre. Det saknar jag…


Leave a Reply

