jump to navigation

Skrik i kammaren Friday 15 December 2006

Posted by mememe in Uncategorized.
trackback

Som den engagerade medborgare jag är, skulle jag ta mig en titt på snabbprotokollet från debatten i riksdagen där  Birgitta Ohlsson (fp) interpellerade  (vem är den där Pelle?)  om svenskt initiativ till internationell HBT-konvention och HBT-världskonferens.

Det som slog mig var hur debattinläggen transkriberades.

Alla började med “Fru talman!”. Och det är inte frasen jag menar, utan utropstecknet. Alla som hört en debatt i den svenska riksdagen (gäsp) måste fråga sig varifrån det där utropstecknet kommer – för inte låter det så i talen. Där är det snarare “Fru talman…”, eller möjligtvis “Fru talman.”.

Kan nån förklara? Vad är grejen liksom?

Comments»

1. Kim M - Friday 15 December 2006

Jag hatar utropstecken!
Men har tyvärr insett att jag själv börjat använda dem! Ofta! Varför vet jag inte!

2. Kim M - Sunday 17 December 2006

Utropstecken alltså!!!

3. Kim M - Sunday 17 December 2006

!!!!!!!!!!!!!!!!!

4. Kim M - Sunday 17 December 2006

Gu vad jag är tråkig!

5. Aronson - Sunday 17 December 2006

De svenska skrivreglerna säger att det ska vara utropstecken efter ett tilltal. Det är samma sak när du skriver ett brev (mejl): du skriver Hej Aronson!, inte Hej Aronson, som många anglofierade människor tycks tro.

Och, kanske framför allt hänfört till Kim, man skriver ETT utropstecken. Det räcker nämligen, tro mig.

6. Kim M - Monday 18 December 2006

Jag tycker inte om utropstecken efter tilltal. Det blir så glatt. Tänk om man inte är glad över att tilltala någon utan bara måste göra det. Så istället för “Hej Aronson!” (som då låter mer som “Heeej Aronsooon!” så blir det “Jahahej Aronson…”)

7. Aronson - Monday 18 December 2006

Men Kimman då! Regler är regler!

😉


Leave a Reply

