jump to navigation

Ur led är tiden Sunday 14 January 2007

Posted by mememe in Digital life, Livslust, Stressed life.
trackback

Jul- och nyårshelgerna innebär alltid för mig att dygnsrytmen blir ur led – i alla fall ur led med resten av det här fortfarande industriella samhället. I år var det värre än vanligt tack vare att jag jobbar hemma med mitt gipsade ben, så tiden var ur led redan innan helgerna, och nu när jag är tillbaka i stan och landade i vardagsträsket så känner jag mig både ur led tidsmässigt och mentalt.

Mr Jag kan inte sova (Aronson, som nu kommit på att det hela är en gendefekt) och Kiremiken fick några avslappningsljudfiler som jag använt lite grann. Aronson var måttligt imponerad och föredrog att leka camping med madrassen på golvet. (Själv har jag campat på golvet i några månader nu eftersom jag inte kommer upp/ner i min loftsäng med gipset).

För att öka på Aronsons våta drömmar om en ny dator, och den här gången en riktig dator – en mac, så måste jag ju peka på de här programmen som finns till mac:

» pzizz – energy for life
Pzizz är ett program som skapar unika (för varje gång) avslappningsljud som hjälper en att slappna och “nappa” eller somna in (finns en modul för “energizing” och en för “sleeping”). Kan exporteras till ipod också för enklare lyssning i soffa eller säng. (Programmet finns för såna däringa cp-pc:s också). Både demoversioner av själva programmet samt prov på mp3-filer finns att ladda ner.

» Wakey, wakey – Dream Recorder
Programmet spelar in time-lapse video av dig medan du sover och försöker utifrån kroppsrörelserna räkna ut när man är som mest lättväckt i intervalet kring när det är dags att vakna. Vakna pigg, inte halvdöd. Egentligen skapades programmet för att man skulle kunna dokumentera sina drömmar, men jag tycker uppväckningsfunktionen verkar intressantare (även om jag har drömt ovanligt mycket sista dagarna).
Ultrasparky har testat programmet och lagt ut en video av sin toss-and-turn.
TUAW har en kort förklaring av programmet (det är lite småknepigt att förstå sig på).

Jag har inte testat något av programmen själv ännu.

Comments»

1. Kim M - Wednesday 17 January 2007

Ljuvliga program 🙂
Macen är dock från 1998 och står i garderoben.
(Ja, någon måste ju stå i den.)


Leave a Reply

