jump to navigation

Piskrapp Tuesday 27 February 2007

Posted by mememe in Being alive.
trackback

”När jag var fem hade jag en stor sorg…” läser mamman för barnet på cafét ur den på rean inhandlade pedagogisk boken som handlar om när Emmas farmor dog. Barnet är lite lätt stökigt, jag är lite lätt irriterad och trött. Läser korrektur på en ny utgåva av en folder om preventvmedel. Så lämpligt.

När jag läser Kimmens bloggning om Ä-ordet slår det mig. Slutet av februari… Kan inte minnas datumet exakt, kanske ett fall av förtränging. Men det var igår. Och då förstår jag den ledsna rösten i telefonen igår, när jag var för trött för att orka minnas. Nu raserades den bräckliga filmfasaden som minnet försökt bygga.

Igår var det två år sen min pappa dog. Gick bort. Eller kanske seglade bort. Eller till hemmahamn.

Jag ville kanske inte minnas, men nu när jag väckts vill jag minnas solen. Den obarmhärtiga men ändå tröstande solen vars silvertrådar studsade på det böljande snölandskapet. Solen den 26 februari 2005.

Det slår mig hur de senaste dagarna burit på påminnelser. Påminnelser om förluster. Förluster av nära. Förluster av kära. Av framtid. Av hopp. Av obesvarad längtan. Av trängtan. Förluster i kronor och ören, och förluster som är ”priceless”.

Det är märkligt hur varje dag burit med sig sin egen förlust. Ett piskrapp om dagen. Ett i lördags. Ett i söndags. Ett igår. Och så det idag. Och idag kom dessutom den till synes oskyldiga frågan som på nytt svingade gårdagens piskrapp. Just när jag nästan lyckats trycka ner det minnet i den grå massans dimbankar så lyfts det upp av en fråga där på skärmen.

Kanske är jag bara sliten efter helgens eskapader (det är ett helt annat inlägg). Kanske behöver jag bara sova ordentligt. Eller kanske är det dags igen – dags för vårens ständiga återkommande berg-o-dalbana som bara tycks vindla neråt.

Var dag tycks verkligen ha nog av sin egen plåga. Nu får det vara nog för idag.
Kram

Comments»

1. Kim M - Wednesday 28 February 2007

Stå på dig, hjärtat.

2. Aronson - Wednesday 28 February 2007

*en stor, stor kram*


Leave a Reply

