jump to navigation

A stroll down ROM memory lane Wednesday 28 March 2007

Posted by mememe in Digital life.
trackback

Sekreterare med PET-datorÅke på bibl.se fick mig alldeles nostalgisk när han tipsade om Old-computers.com – Online museum for computer nostalgia. En sån där Månbas Alpha-aktig dator som syns till höger hade vi nämligen på kontoret hemma när jag var liten. Väldigt liten! (Jag vill inte riktigt kännas vid att jag var med på det tiden – så gammal som bilden ser ut att vara…)

Commodore Business Machine stod det på den. De tidigare versionerna hade hetat PET, men CBM lät ju mer business. Och mer som IBM (som väl står för International Business Machines?). En sån ståtade vi med på kontoret, på den kördes bokföring och lönehantering vill jag minnas. Och så tog jag de första programmeringsstegen.

Jag minns hur exalterad jag var när kartongerna kom. Flera kartonger var det, för förutom ”terminalen” med bildskärm (grönfluoroscerande) och rassligt tangentbord, var det också en nästan lika stor låda med två, jag upprepar, två(!) superfloppy-drivar. Och dessutom en nålmatrisskrivare med traktormatning som lät som ett tröskverk.

Commodore PET

Kartonger slets upp, sladdar kopplades in, strömbrytare slogs på. Svart. Eller mörkt i alla fall. Eller det kanske blinkade en liten grön prompt:
>

Jag var mycket förvånad. Jag hade ju läst på om BASIC-programmering i tidningen Mikrodatorn och insett att man skulle numrera varje kodrad. Och datorer skulle ju underlätta tillvaron, så varför var det inga numrerade rader? ”Ska man behöva SKRIVA radnumrena själv?!” frågade jag mig.

Jag hade förväntat mig en skärm som skimrade i fluoroscerande grönt med:
10
20
30
40
50
60
70
80
...

Rader som bara väntade på att bli fyllda med magisk kod. Men allt som syntes där på skärmen var:
>

En hånfull prompt som pekade finger. Na na na na na!

Vi kom överrens senare, businessmaskinen och jag. Sparade mina alster på 5,25″ superfloppies. Printade texter (kursiv också!) på matrisskrivaren. Det var tider det.

Några år senare lånade vi en Apple Macintosh till kontoret. Det var första närkontakten med den förbjudna frukten – och sen dess har jag ju varit i paradiset! 😉

Comments»

1. Kim M - Thursday 29 March 2007

Visst är det en underbar site. 😀


Leave a Reply

