jump to navigation

I offentlighetens ljus Wednesday 25 July 2007

Posted by mememe in Being alive, Digital life.
trackback

Kim odlar teorin om att det man bloggar om blir mycket roligare, även om det är i sig tråkiga sysslor som måste göras. Som att städa. Eftersom han är en man av handling så gör han just så – bloggar OCH städar. (Or so he blogs…).

Det där med att sätta upp mål offentligt har jag funderat på också. Kanske bloggat om också, minns inte. Tror däremot inte jag gjort det. Verkar farligt tycker jag. Då måste man ju leva upp till sina målsättningar. Eller ljuga ihop en success story, och det har jag redan så många i omlopp att jag snart inte längre kan skilja sanning från… ”friserad” sanning… 😉

Att bli påmind, och uppmuntrad, om sina målsättningar – det kan ju vara bra däremot (offentlig utskrattning och utskällning däremot…). Det finns en webtjänst som heter Joe’s Goals (efter “Average Joe”?).

Inspired somewhat by Benjamin Franklin’s 13 Virtues, I built Joe’s Goals to make it stupidly simple to create, track, and share your personal goals. It is a productivity application that is actually easy enough to use.

FlatliningMan sätter upp mål och så ”klickar” man poäng varje dag beroende på hur väl (eller inte) man uppfyllt dem. Själv hade jag visst (mindes inte…) satt upp:
– Viktigaste först
– Email peace in the morning
– IM silence

Mindes inte som sagt, för jag har inte loggat in på…. oh, en månad eller så. Och ändå har jag en widget på min Google startsida som visar en kurva som visar måluppfyllelsen genom antal poäng.

”It’s flatlining. Time of death…”

Tillbaka till städningen. Före och efter-bilder är ju också populära, de säger till en; ”Titta så fint det kan bli! (Trots att det såg ut som det gjorde innan).” Det ger hopp om att det kan bli fint även hos en själv, samtidigt som de bästa före–efter bilderna stryker en medhårs och säger ”så där illa ser det i alla fall inte ut hos mig…”.

Jag strök också medhårs härom natten. ”Det är så skönt med dig, jag känner att jag inte behöver bli stressad över hur det ser ut hos mig då…”. Jag log lite trevligt och tänkte ”nåja, det är inte jag som är så full att jag inte hittar hem…”.

Kim frågar efter, nej kräver!, NU!, bildbevis på röran. Det kan han ju göra.

Comments»

1. Kim M - Wednesday 25 July 2007

HAHA!
I sure do.
Jag ljuger a l d r i g i min blogg.
Så det så.

2. mememe - Wednesday 25 July 2007

Herregu – du är så snabb på trackbacken att jag inte ens hinner skriva färdigt bloggningen! (Inte så mycket för drafts, it’s a drag).

Och det bevisar ju i sin tur att du gör just det i din blogg – ljuger!

Du skriver att du är på jobbet, men bevisligen *jobbar* du ju inte… 😉


Leave a Reply

