jump to navigation

Skammen Wednesday 10 October 2007

Posted by mememe in Being alive, Livslust.
trackback

Det är inte bara den svenska synden som är aktuell (i diverse reportage, artiklar och som tema för nästa års EuroPride), nu gör skammen synden sällskap. Svenska Dagladet kör en artikelserie om Skam på sin Idag-sida. Magasinet Existeras senaste nummer har temat ”Skammen”.

Jag har skam. Jag skäms inte. Det är nästan svårt att känna att orden har samma rot. Att skämmas är liksom att lite förläget titta ner i marken, att inte våga möta blicken. Inte så mycket på grund av ”handlingen”, utan nästan mer av att ha blivit ”påkommen”.

Jag skäms inte. Jag har skam.

Jag äger skam – eller är det så att skammen äger mig. Domderar, intar, ockuperar som en svart kletig massa varje rum i det inre. Kastar en mörk skugga över varje ljus idé att möblera om i det inre. För skamvrån finns ingen alternativ möblering.

Vår skam är inte längre kopplad till moral. En gång i tiden var det väl kyrkan som stod för moralen. Och därmed skammen. Med skam och skuld skulle folket styras. Idag är vår skam inte längre kopplad till kyrka, religion eller moral. Skammen lever inte längre i skuggan av kyrktornen. Istället frodas den i skuggan av det himmelssträvande korthus till torn som vi bygger av prestationskrav. Av kraven att duga, räcka till, kunna. Borde, skulle, måste ska…

Det är väl inte för inte som rubriken på Idag-sidans första artikel om skam är ”Stökigt hemma väcker skam”.
Ingressen fortsätter ”Att ha stökigt hemma är dubbelt så skamfyllt som att ljuga. Så ser svenskarnas förhållande till skam ut.”. Så klart det är så, när bostadsannonsernas bilder ser ut som reportagebilder ur inredningstidningar, när varje slapp kväll i tv-soffan matas med prestationskrav från inredningsarkitekter, göromhemma-snickare och proffskockar.

Det är inte konstigt att skammen numera växer av vad man borde vara och det man inte gör. Inte som förr av vad man var (fattig syndig människa) och vad man gjorde (synden). Synd, skuld och skam var de tre musketörerna. Jag vet inte riktigt hur det är idag.

På magasinetexistera.se kan du ge din syn på skam. Eller kanske mer bekänna din egen skam. Det här är min skam, vad är din?

Min skam

Comments»

1. mememe - Wednesday 10 October 2007

När jag på nytt läste igenom mina förkryssade skamfläckar, kom jag på mig själv med att “skämmas” för att jag inte kryssat i “jag är ful”.

Borde-måste-skulle-ska”-demonen visar på nytt *sitt* fula tryne…


Leave a Reply

