jump to navigation

Äktenskapsfrågan är en salig röra Wednesday 24 October 2007

Posted by mememe in Gay, Gnällspeak, Samhälle, Tro & Liv.
trackback

Först var det Kanelbullens dag. Sen var det Äktenskapets dag. I söndags. I Regnbågsmässan hade vi då en queermässa som på många sätt utmanade tankestrukturerna bakom ”bevarandet” av äktenskapet.

Sen dök affischer upp i tunnelbanan från bevaraaktenskapet.nu (och därigenom Svenska Evangeliska Alliansen, där jag med sorg ser att gamla Frälsis är med). [Edit: Ser att sajten bevaraaktenskapet.nu just nu har kraschat… hihi]

Jag täntke först kommentera, argumentera och började skissa på en alternativ kampanj – men jag blev så trött på allt.

Det är så många aspekter i det hela; juridiskt, samhälleligt, religiöst (och där går många igång bara därför), det handlar om könsneutralitet eller inte, det handlar om vad som är den juridiska handlingen, det handlar om vigselrätt, det handlar om kyrkor (som faktiskt är *olika* sinsemellen, precis som allt annat), det handlar om traditioner. Och allt blir en salig röra och man diskuterar olika saker samtidigt och går igång på varandras mer eller mindre underbyggda argument.

Känns som om SEA och gänget försöker strida för att få behålla *ordet* äktenskap för sig själva. Och på ett sätt tycker jag väl att de kan få göra det – de förlorar nog resten av kampen, låt dem behålla ett ord om det är så viktigt.

Det kan gott heta Samlevnadsbalken istället för Äktenskapsbalken för min del – bara samlevnaden blir könsneutral och samma för alla. Sen undrar jag om det inte är enklast ifall kyrkan (i det här fallet Svenska kyrkan, liksom alla andra kyrkor) fråntogs vigselrätten. Samhällsjuridiska handlingar ska genomföras av staten – religiösa och traditionella av kyrka. Registrera samlevanden hos Staten – välsigna i Kyrkan. (Få se hur “romantiskt” de tycker att det är med *registrering*…)

Att tvinga präster och pastorer att viga samkönade par om de inte vill det är ju bara att ödsla energi på nåt som inte leder framåt. Det finns gott om präster som gladeligen viger (välsignar efter registrering, och då menar jag även heteroregistrering). Varför ödsla energi på krafter som vill gå bakåt när det finns gott om goda krafter som vill framåt?

Samma sak gäller kritiken mot annonskampanjen – varför ödsla energi på *andras* argumentation och sätt att framföra den? Satsa energin på att finslipa sin egen argumentation och framföra den. Inte skicka ut en pressrelease och säga ”oj oj så förföljda vi känner oss nu” (obs att SEA gör precis samma sak…)

Jag som inte tänkte ge mig in i det här… Men så läste jag en bloggning hos Kimmen och fann mig själv skrivandes en kommentar. En lång kommentar. Som jag kommer få parasitbloggningsbannor för. Så jag skrev det här. Ännu längre.

Mera yttrandefrihet. Mindre censur.
Mera kärlek. Mindre klåfingrighet.
Mer individuell frihet. Mindre samhällstvångsjackor.

Peace.
Love.
Understanding.

Amen.
Punkt.

Comments»

1. Jerry - Wednesday 24 October 2007

Du är ju klok du! Men det visste jag ju redan…

2. Kim M - Wednesday 24 October 2007

You’re da shit.


Leave a Reply

