jump to navigation

Först rasade affischerna, nu förarna Friday 26 October 2007

Posted by mememe in Gay, Samhälle.
trackback

DN.se Förarna rasar

Och nej, det är inte på Aftonbladets löpsedel som nån rasar mot nåt (som de göra varannan dag, mellan bondefrierierna…). Det är i Dagens Nyheter som ”T-baneförarna rasar mot äktenskapsreklamen”.

De ”ställer inte upp på det budskap som förmedlas genom reklamkampanjen Bevara äktenskapet.” Nej tackom och lovom för det, så knasiga åsikter som bärs fram i den kampanjen. Men det är ändå *reklam*. Värdet av att ”rasa” mot reklamen är tämligen litet, det enda det resulterar i är att kampanjen får mer uppmärksamhet och möjligtvis mer sympatier från en del håll. Reklamen finns i det offentliga rummet, deal with it. Jag ”rasar” varje gång Telia kör en kampanj. Och hur lögnaktiga är inte många av de andra kommersiella budskapet i tunnelbanan.

Vad som ger resultat är att inte att ”rasa” – det är att rationellt argumentera mot vad det är de SÄGER i kampanjen. Rasa mot argumenten, inte affischen. Avslöja människosynen och synen på samhället som döljs bakom de barnvänliga slagorden och de leende heterosexuella parbilderna.

Gammal affisch från Bevara äktenskapet
Sen lyckas ju DN visa en bild på en affisch som visserligen används inom kampanjen, men det är ju inte den som syns i tunnelbanan nu (den på bilden annonserar nämligen ut en aktivitet som var den 26 augusti…)

”Ingen ska behöva känna sig utpekad för hur han eller hon väljer att leva sitt liv.” Absolut inte. Men folk får tycka vad de vill, och säga det. Att de har den rätten ger nämligen också mig rätten att säga att de har fel och punktera deras argument. Det är nämligen ganska enkelt.

Det har verkligen gått inflation i orden ”rasa” och ”kränkning”. Jag känner mig dagligen utpekad, på sätt och vis, för hur jag ”väljer” att leva mitt liv. [Not: Just att homosexualitet är ett ”val” är ju en tes som drivs av just de som ligger bakom kampanjen] Inte minst genom bilderna i vårt mediala samhälle; i reklam, tidningar och tv. Men också de ”färdiga bilder” som många bär med sig – om hur individen, familjen, samhället ska se ut för att ”passa in”. Bevara äktenskapet-kampanjen är absolut inte ensam om det – den är bara så mycket enklare att genomskåda och avfärda. På sätt och vis är den mindre ”kränkande” än mycket annat – den är i alla fall tydlig och öppen med sina åsikter. Åsikter kan man ha olika. Uttalade går de att bemöta.

Att rasa och ropa på censur hjälper inte. Argumentera och avslöja hjälper.

Att skriva på namninsamlingen på www.aktenskap.nu kan också hjälpa.

Och om underfundigt formulerade klisterlappar som ”förtydligar” budskapen på affischerna skylle dyka upp – ja då är det ju bara en form av street art… 😉

Advertisements

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: